Pages

Saturday 17 September 2011

AURAT DAN URAT

Aurat. Bertegang urat untuk sesuatu yg terang-terangan telah diwasiat, oleh Rasulullah s.a.w yg cintakan ummat, tanpa jemu Baginda s.a.w memerah keringat, darah mengalir tiada daya dan larat, "Ummati...Ummati...Ummati" adalah kata-kata keramat, dari Baginda s.a.w yg sujud dan taat, kepada Tuhannya Yang maha Melihat.


Isu yg mengundang polemik. Khususnya muslim Malaysia yg suka mencemik, bila uruf telah dicarik, oleh agama yg selama ini hanya diamalkan untuk sesetengah detik, mulalah buat-buat pelik, bila generasi yg penuh kesedaran telah celik, dari syaitan yg suka memetik taktik, nauzubillahi min zalik.


Muslim negara lain tidak menjadikan ia sebagai suatu isu yg payah nak difahami dan diikuti. Tiada dakwa-dakwi, yg buat serabut minda dan racau dihati, hingga terbuang masa yg tiada boleh diputar kembali, lalu peluang menambah amal jariah berlalu pergi, tanpa menanti insan yg rugi.





Definasi aurat juga tak ramai cuba fahami, walaupun berulang-ulang kali diberi input itu dan ini. Aurat dan tudung masih lagi dianggap sama, walhal tudung hanyalah sehelai kain yg menjadi tabir sang muslimah muda dan tua.

Bersusah-payah mencari dalil-dalil, menebak maksud hadis sebagai kail. Mentafsir Al-Quran dengan minda sendiri, hanya kerana untuk membenarkan perlakuan berdasarkan aqli, mempermainkan risalah Ilahi, tanpa rasa bersalah bahkan sukanya dihati.


Bila diberi segala aqli dan naqli, lantas dikatakan da'i memperli, walhal hati sendiri sudah terasa geli, dengan kesucian yg dicemari, oleh lidah dan jemari sendiri.


Allah Rabbul Izzati, kasihanilah hamba-Mu ini, masukkanlah kami ke syurga-Mu dengan dirahmati, jauhkanlah kami dari neraka-Mu yg sangat ngeri. Allahu Rabbi...

No comments: